【前学期,1~2年,比較,2単位,,文教育学部1号館303室】We will read and discuss recent papers on language acquisition by children. The topics we will deal with include the acquisition of quantifiers, quantifier spreading, etc. The details of the course will be shown during the first class in April.
最新の言語習得研究に関する論文を読み、現在の言語習得研究の動向を把握する。さらに学位論文で扱うトピックに関する習得研究に関する論文を読み議論を行う。扱う論文等については4月の初回のクラスにおいて説明を行う。
最新の言語習得研究に関する論文を読み、現在の言語習得研究の動向を把握する。さらに学位論文で扱うトピックに関する習得研究に関する論文を読み議論を行う。扱う論文等については4月の初回のクラスにおいて説明を行う。
- 教师: 山腰京子
【後学期,1~2年,比較,2単位,,文教育学部1号館403室英文演習室】We will read and discuss recent papers on children's language acquisition. The topics we will deal with include the acquisition of ellipsis, sluicing, etc. The details of the course will be shown during the first class.
最新の言語習得研究に関する論文を読み、現在の言語習得研究の動向を把握する。さらに学位論文で扱うトピックに関する習得研究に関する論文を読み議論を行う。
最新の言語習得研究に関する論文を読み、現在の言語習得研究の動向を把握する。さらに学位論文で扱うトピックに関する習得研究に関する論文を読み議論を行う。
- 教师: 山腰京子
【前学期,1~2年,比較,2単位,,共3-402【仏文演習室】】自らの専門研究においてドイツ語を用いる必要がある学生の読解力向上を第一の目的とした講読演習形式の授業です。ドイツ語圏文化に関する学術的な文章を読解します。
- 教师: 前田佳一
【後学期,1~2年,比較,2単位,,共3-402【仏文演習室】】自らの専門研究においてドイツ語を用いる必要がある学生の読解力向上を第一の目的とした講読演習形式の授業です。ドイツ語圏文化に関する学術的な文章を読解します。
- 教师: 前田佳一
【後学期,1~2年,比較,2単位,,共3-402【仏文演習室】】ドイツ語圏文化にまつわるテキストを翻訳を用いて講読し、議論する演習形式の授業です。今年度はプラハ出身の作家フランツ・カフカの小説を扱います。
- 教师: 前田佳一
【前学期,1~2年,比較,2単位,,文教育学部1号館403室英文演習室】Frederick Douglass’s 1845 A Narrative of the Life of Frederick Douglass, An American Slave has become one of the most widely read and taught pieces of nineteenth-century American literature. With the further expansion of the literary canon, Harriet Jacobs’s 1863 Incidents In the Life of A Slave Girl has complemented Douglass’s autobiography by providing a much-needed female perspective on the experience of slavery. As important and impressive as these works are, scholars recently have started to argue that our narrow focus on the so-called “slave narrative” has led to the neglect of many other important and impressive examples of writing that were being produced in the nineteenth century by both free and enslaved African Americans across the full range of literary genres, and against all odds. In this course, we will read slave narratives as well as a range of examples of fiction, non-fiction, poetry, and other literary writings by African Americans in the first half of the nineteenth century.
The course will be conducted in English and all readings will be in English. Some of the writings include the use of dialect, or approximations of African American vernacular speech, as well as derogatory language. Students are cautioned to anticipate this added degree of frustration in reading these historical texts.
COURSE OBJECTIVES
Gain familiarity with major African American authors and works of the 19th century and with recent topics of scholarship in African American literary studies
Recognize the importance of African American to American literary history through first-hand encounters with selected works in English translation.
Cultivate the tools of formal analysis by critically engaging with primary texts and situating the writings in their historical and cultural contexts.
The course will be conducted in English and all readings will be in English. Some of the writings include the use of dialect, or approximations of African American vernacular speech, as well as derogatory language. Students are cautioned to anticipate this added degree of frustration in reading these historical texts.
COURSE OBJECTIVES
Gain familiarity with major African American authors and works of the 19th century and with recent topics of scholarship in African American literary studies
Recognize the importance of African American to American literary history through first-hand encounters with selected works in English translation.
Cultivate the tools of formal analysis by critically engaging with primary texts and situating the writings in their historical and cultural contexts.
【前学期,1~2年,比較,2単位,,文教育学部1号館403室英文演習室】アメリカを中心に19世紀以降現在に至る西欧のモダニズム・前衛演劇およびパフォーマンスを概観し、今日的な文脈の中で考察する。英語による文献と作品を読む。
- 教师: 戸谷陽子
【後学期,1~2年,比較,2単位,,文教育学部1号館403室英文演習室】現代演劇およびパフォーマンスに関する戯曲等作品テクストおよび上演テクストを読み、考察する。併せて理論を紹介し、現代演劇の諸問題について考える。
- 教师: 戸谷陽子
【後学期,1~2年,比較,2単位,,共3-402【仏文演習室】】フランス語圏言語文化コース博士前期課程在籍者の研究テーマに合わせたフランス語文献を講読し、研究の方法論について討論する。学生の研究能力向上を目指す。
- 教师: 小松祐子
【前学期,1~2年,比較,2単位,,共3-402【仏文演習室】】フランス語圏言語文化コース博士前期課程在籍者の研究テーマに合わせたフランス語文献を講読し、研究の方法論について討論する。学生の研究能力向上を目指す。
- 教师: 小松祐子
【後学期,1~2年,比較,2単位,,共3-402【仏文演習室】】「幻想文学」というジャンルに関する考察を深めながら、その具体的な作品を購読します。この演習ではギィ・ド・モーパッサンの小説『オルラ』を取り上げて、「幻想」の言語による表象について考えます。
- 教师: 田中琢三
【前学期,1~2年,比較,2単位,,共3-402【仏文演習室】】フランス語圏言語文化コース博士前期課程在籍者の研究テーマに合わせたフランス語文献を講読し、研究の方法論について討論する。学生の研究能力向上を目指す。
- 教师: 小松祐子
【前学期,1~2年,比較,2単位,,文教育学部1号館306室】This class focuses on second language learning, teaching and assessment. Each year the class content changes according to the needs of the students in the class. In general, the course aims to prepare students for teaching foreign languages and conducting research into language learning. Recent courses have focused on the English language curriculum in Japan according to MEXT, the role of the CEFR in Japan, the use of four-skills assessments, and other issues that have been discussed in relation to language learning, teaching and assessment in Japan.
- 教师: ALLENDavid
【後学期,1~2年,比較,2単位,,共3-402【仏文演習室】】20世紀のフランス文学を代表する作家プルーストの『失われた時を求めて』を講読します。フランス語の読解能力を高めながら、フランス文学に関する知識を深めることを目標とします。
- 教师: 田中琢三
【前学期,1~2年,比較,2単位,,共3-402【仏文演習室】】「幻想文学」というジャンルに関する考察を深めながら、その具体的な作品を購読します。この演習ではジェラール・ド・ネルヴァルの小説『オーレリア』を取り上げて、「幻想」の言語による表象について考えます。
- 教师: 田中琢三
【後学期,1~2年,比較,2単位,,文教育学部1号館403室英文演習室】The course will look at Jane Austen's fiction manuscripts and discuss how manuscript analysis influences our understanding of the printed texts.
- 教师: 高桑晴子
【前学期,1~2年,比較,2単位,,英文第2図書室】We will read poems, short stories, and essays of Alice Walker, along with academic essays. We will examine how she portrays African American men and women, what the implications are, how she responds to the Civil Rights Movement, etc.
アリス・ウォーカーの詩・短編・エッセイを読みます。論文と合わせて読み進めながら、ウォーカーーが黒人男性および女性をどのように描いているか、それが何を意味するのか、また彼女が同時代の公民権運動にどのように応答していたのか、といったことについて考えたいと思います。
アリス・ウォーカーの詩・短編・エッセイを読みます。論文と合わせて読み進めながら、ウォーカーーが黒人男性および女性をどのように描いているか、それが何を意味するのか、また彼女が同時代の公民権運動にどのように応答していたのか、といったことについて考えたいと思います。
- 教师: 丸谷徳嗣
【後学期,1~2年,比較,2単位,,英文第2図書室】We will read Alice Walker's Meridian (1976), along with academic essays and excepts from monographs. We will examine how she portrays African American men and women, what the implications are, how she responds to the Civil Rights Movement, etc.
アリス・ウォーカーの『メリディアン』を読みます。論文や研究書の抜粋と合わせて読み進めながら、ウォーカーが黒人男性・女性をどのように描いているか、それが何を意味するのか、また彼女が同時代の公民権運動にどのように応答していたのか、といったことについて考えたいと思います。
アリス・ウォーカーの『メリディアン』を読みます。論文や研究書の抜粋と合わせて読み進めながら、ウォーカーが黒人男性・女性をどのように描いているか、それが何を意味するのか、また彼女が同時代の公民権運動にどのように応答していたのか、といったことについて考えたいと思います。
- 教师: 丸谷徳嗣
【後学期,1~2年,比較,2単位,,文教育学部1号館403室英文演習室】<Andrew Marvellと王党派文学サークル>
Andrew Marvell(1621-78)は、その初期の政治的アイデンティティーの曖昧さについて様々な議論がなされてきた詩人だが、近年では、王党派から共和制支持への変節といった政治的な二極化を前提とした議論から、宮廷文化の継続性といった文化的アイデンティティーに注目する議論へのシフトが見られるようになった。この授業では、内乱末期から共和政体樹立までの間、詩人がどのような文学サークルと関りを持ち、そこでどのような文化的アイデンティティーを育んでいたかを考察する。
Andrew Marvell(1621-78)は、その初期の政治的アイデンティティーの曖昧さについて様々な議論がなされてきた詩人だが、近年では、王党派から共和制支持への変節といった政治的な二極化を前提とした議論から、宮廷文化の継続性といった文化的アイデンティティーに注目する議論へのシフトが見られるようになった。この授業では、内乱末期から共和政体樹立までの間、詩人がどのような文学サークルと関りを持ち、そこでどのような文化的アイデンティティーを育んでいたかを考察する。
- 教师: 松﨑毅
【前学期,1~2年,比較,2単位,,文教育学部1号館403室英文演習室】<Andrew Marvellと王党派文学サークル>
Andrew Marvell(1621-78)は、その初期の政治的アイデンティティーの曖昧さについて様々な議論がなされてきた詩人だが、近年では、王党派から共和制支持への変節といった政治的な二極化を前提とした議論から、宮廷文化の継続性といった文化的アイデンティティーに注目する議論へのシフトが見られるようになった。この授業では、内乱末期から共和政体樹立までの間、詩人がどのような文学サークルと関りを持ち、そこでどのような文化的アイデンティティーを育んでいたかを考察する。
Andrew Marvell(1621-78)は、その初期の政治的アイデンティティーの曖昧さについて様々な議論がなされてきた詩人だが、近年では、王党派から共和制支持への変節といった政治的な二極化を前提とした議論から、宮廷文化の継続性といった文化的アイデンティティーに注目する議論へのシフトが見られるようになった。この授業では、内乱末期から共和政体樹立までの間、詩人がどのような文学サークルと関りを持ち、そこでどのような文化的アイデンティティーを育んでいたかを考察する。
- 教师: 松﨑毅